Strona główna | AktualnościCiężkie Mercedesy w Radziejowicach

Ciężkie Mercedesy w Radziejowicach

W ramach „Misji Mercedes-Benz Trucks off-road expedition”, w której uczestniczyła nasza Redakcja, odbyła się prezentacja najnowszych pojazdów budowlanych Mercedes-Benz. W ciężkich i zróżnicowanych warunkach terenowych można było poznać wyjątkowe możliwości budowlanych Arocsów, Actrosów, a także Unimogów.

Fot. Forum Budowlane

Rozległy „poligon” w Radziejowicach doskonale odzwierciedlał ciężkie warunki, jakie panują na wielu krajowych budowach. Budowlane pojazdy Mercedes-Benz doskonale radziły sobie ze stromymi podjazdami, grząskim błotem i przeszkodami wodnymi. Duże wrażenie robiły zwłaszcza możliwości Unimogów, które samodzielnie potrafiły wydostać się z najcięższych opresji.

Radziejowice były też miejscem, gdzie po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano nową generację ciężkich Unimogów z rodziny U 4023-U 5023. Charakterystyczne dla tej generacji jest przesunięcie silnika do tyłu – jego centralne umiejscowienie daje bardziej optymalny rozkład ciężaru na osie. Portalowe osie, niski środek ciężkości i wyjątkowo korzystne kąty natarcia i zejścia (44° z przodu, 51° z tyłu), kąt rampowy (34°) oraz zdolność pokonywania wzniesień (45°) zapewniają Unimogowi znakomite warunki do jazdy w terenie, podobnie jak głębokość brodzenia, sięgająca 1200 mm i kąt nachylenia bocznego 38°. W sytuacjach ekstremalnych wsparciem dla kierowcy jest dołączany napęd na wszystkie koła, dołączane blokady dyferencjałów oraz centralny system pompowania opon. Do testów udostępniono cztery Unimogi: U 423 z silnikiem Euro 6, napędem hydrostatycznym, systemem VarioPilot i skrzynią aluminiową; U 500 z napędem hydrostatycznym, systemem VarioPilot oraz skrzynią z plandeką; U 5000 z siedmioosobową kabiną, wyciągarką i centralnym systemem pompowania opon, skrzynią aluminiową i żurawiem HMF; U 5023 z silnikiem Euro 6, centralnym systemem pompowania opon i skrzynią z plandeką.


Sztandarowym pojazdem Mercedes-Benz Trucks dedykowanym branży budowlanej jest Arocs. Na zdjęciu Arocs 4148 AK 8x8 z dwiema osiami skrętnymi, wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin, turbosprzęgłem i wywrotką typu rynna
Fot. Forum Budowlane

Sztandarowym pojazdem dedykowanym budownictwu jest jednak Mercedes-Benz Arocs. Pojazd ten zależnie od warunków terenowych oraz od typu zabudowy, dostępny jest w wersjach dwu-, trój- i czteroosiowych z napędem na część, lub wszystkie koła. Lepsze manewrowanie zapewnia możliwość montażu dwóch osi skrętnych, a także układu wspomagania kierownicy ServoTwin. Unikalnym rozwiązaniem w modelu Arocs jest opcjonalne turbosprzęgło. Dzięki zastosowaniu sprzęgła hydrokinetycznego wyróżnia się ono odpornością na zużycie i zapewnia maksymalną wydajność podczas ruszania oraz manewrowania, zwłaszcza gdy wymaga tego znaczne obciążenie. W tym samym czasie może pełnić rolę retardera i zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo.

Zalety tych rozwiązań można było osobiście sprawdzić, o co zadbała firma Mercedes-Benz Polska udostępniając aż sześć Arocsów w zróżnicowanych konfiguracjach: 3243 K 8x4 z dwiema osiami skrętnymi, wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin i wywrotką trójstronną z hydraulicznie sterowaną burtą; 3340 AK 6x6 z wywrotką trójstronną z hydraulicznie sterowaną burtą; 4145 AK 8x8 z dwiema osiami skrętnymi, wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin i wywrotką typu rynna; 4145 AK 8x6 z dwiema osiami skrętnymi, wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin, turbosprzęgłem i wywrotką typu rynna; 4148 K 8x4 z wywrotką typu rynna; 4148 AK 8x8 z dwiema osiami skrętnymi, wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin, turbosprzęgłem i wywrotką typu rynna.


W Radziejowicach, po raz pierwszy w Polsce można było poznać zalety Unimogów najnowszej generacji. Dużym zainteresowaniem cieszył się zwłaszcza widoczny na zdjęciu U 5023 Euro 6
Fot. Forum Budowlane


Actros 1845 z naczepą wywrotką – jeden z dwóch udostępnionych do testów przez firmę Mercedes-Benz Polska
Fot. Forum Budowlane


Branża budowlana potrzebuje także pojazdów szosowo-terenowych. I tutaj Mercedes-Benz również ma odpowiednią propozycję, którą jest dobrze znany Actros. Ciągnik ten w wariancie 4x2 z hydraulicznym wspomaganiem ruszania HAD (Hydraulic Auxiliary Drive), świetnie nadaje się do jazdy w zróżnicowanym terenie, co było można sprawdzić osobiście. Po wjechaniu na nieutwardzoną drogę, kierowca może załączyć HAD uzyskując przy ruszaniu efekt zbliżony do napędu na dwie osie. Układ ten jest jednak o wiele lżejszy od tradycyjnego napędu 4x4, dzięki czemu pojazd nie traci na ładowności. Jednocześnie średnie spalanie nie ulega podwyższeniu. Sam ciągnik przystosowany jest do podłączania różnych rodzajów naczep. Dwa prezentowane w Radziejowicach pojazdy Actros wyposażono w najbardziej popularne w budownictwie naczepy wywrotki.

Warto także przypomnieć, że organizator testów – firma Mercedes-Benz Polska zajęła drugie miejsce w konkursie sprzedażowym Mercedes-Benz Trucks, plasując się między Szwecją a Austrią. W 2014 roku uzyskała udziały w rynku ciężarowym przekraczające 18%, sprzedając ponad 3000 pojazdów. W planach na 2015 rok Mercedes-Benz Polska ma nie tylko utrzymanie zdobytej pozycji, ale również zwiększenie sprzedaży o 5–10%.

Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (228) 2015
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się