Koparki JCB modernizują drogi
O tym, że maszyny JCB są lubiane przez krajowych przedsiębiorców budowlanych wiadomo nie od dziś. Najczęściej wybierane są koparki gąsienicowe i kołowe tego producenta. P.H.U. Trans z Sulejówka jest kolejnym tego przykładem. A jej właściciel, Andrzej Krulikowski, zauważył ich wysoką przydatność do wszelkiego rodzaju zadań „drogowych”.
Jedna z dwóch koparek kołowych JCB JS175W kupionych w ubiegłym roku przez P.H.U. Trans, na modernizowanej drodze nr 637 w okolicach Okuniewa
Fot. Forum Budowlane
Do jakich zadań koparki kołowe można wykorzystać przy budowie dróg? Pierwszym miejscem, w którym przyszło nam uzyskać odpowiedź na to pytanie była inwestycja za Sulejówkiem k. Warszawy, gdzie modernizacji poddawana jest droga nr 637 na odcinku Okuniew – Pustelnik. Generalnym wykonawcą jest firma Strabag. P.H.U. Trans pracuje tu jako podwykonawca, wykorzystując jedną z dwóch kupionych w 2015 roku koparek kołowych JS175W oraz koparkę JS160W.
Prace rozpoczęły się na początku
2016 r. i potrwają do końca roku. Wykonano już 70% robót polegających na rozbiórce starej drogi, przebudowie i przygotowaniu podbudowy (łącznie z rowami odwodnieniowymi i stabilizacją) pod nową nawierzchnię asfaltową. Odcinek ma długość 11 km.
Na innej inwestycji, na budowie przedłużenia linii tramwajowej na ul. Światowida w Warszawie pracuje koparka gąsienicowa JS220NLC. Tutaj inwestorami są Strabag i ZUE.
Łącznie P.H.U. Trans w swoim parku ma 14 maszyn wyprodukowanych przez JCB: cztery koparki gąsienicowe JS220 (z systemem sterowania 3D), osiem koparek kołowych, jedną koparkoładowarkę 3CX oraz 8-tonowy stalowy walec VM75. Wszystkie zostały zakupione w oddziale firmy Interhandler w Łomiankach pod Warszawą, która jest wyłącznym autoryzowanym dystrybutorem maszyn JCB na rynek polski.
„Zaletą zakupów w firmie Interhandler jest krótki czas oczekiwania na maszynę. Maszyny w zamówionej konfiguracji za każdym razem były dostępne „od ręki” na placu magazynowym w Łomiankach. Zakupy zawsze odbywają się w miłej, koleżeńskiej atmosferze. Wszelką możliwą pomocą ze strony dystrybutora służył nasz opiekun, którym jest dyrektor handlowy Grzegorz Dłużniewski. Można powiedzieć, że to dzięki niemu kupuję maszyny JCB. Poza tym jesteśmy zawsze zapraszani na organizowane pokazy, czy imprezy targowe, na których jest Interhandler, i chętnie z tych zaproszeń korzystamy” – mówi Andrzej Krulikowski, właściciel firmy P.H.U. Trans.
Andrzej Krulikowski, właściciel firmy P.H.U. Trans, przy koparce JS175W
Fot. Forum Budowlane
P.H.U. Trans istnieje od 1995 roku, zatrudnia 70 pracowników, w tym aż 19 operatorów. Wszyscy operatorzy są po specjalistycznych kursach i mają długoletnie doświadczenie w pracy maszynami JCB. Siedziba firmy i baza sprzętowa znajduje się w Sulejówku, ale działalność prowadzona jest na terenie całej Polski. P.H.U. Trans pracuje zazwyczaj jako podwykonawca. Kompleksowo wykonuje nawierzchnie drogowe, tramwajowe i kolejowe – od rozbiórek, przez ułożenie odwodnienia, aż po montaż szyn. Współpracuje w tym zakresie m.in. z takimi firmami jak: Strabag, Pol-Aqua, Trakcja PRKiL, ZUE, Vias y Construcciones, Balzola Polska.
Poza wymienionymi na początku miejscami, maszyny JCB należące do P.H.U. Trans można zobaczyć w Krakowie – na budowie torowiska tramwajowego, Gdańsku – na budowie zajezdni tramwajowej przy ul. Wita Stwosza, Olsztynie – na budowie odcinka linii tramwajowej ze Starego Miasta do ul. Jana Pawła II, i Warszawie – na ul. Zabranieckiej w ciągu Trasy Świętokrzyskiej oraz przy modernizacji torowiska tramwajowego w ciągu ul. Jana Pawła II.
Kolejna koparka kołowa, tym razem JS160W z łyżką skarpową, pracująca w okolicach Okuniewa
Fot. Forum Budowlane
Należąca do P.H.U. Trans koparka gąsienicowa JS220NLC na ul. Światowida w Warszawie. Firma jako podwykonawca Strabaga i ZUE uczestniczy w budowie przedłużenia linii tramwajowej
Fot. Forum Budowlane
Do znaczących, już zakończonych inwestycji należą m.in.: przebudowa stacji kolejowej w Skierniewicach (jako podwykonawca Strabaga), modernizacja stacji kolejowej w Siedlcach (podwykonawca Pol-Aqua), czy modernizacja linii kolejowej Prabuty – Mleczewo na trasie E75 Warszawa – Gdańsk (5-letni kontrakt, podwykonawca Trakcji).
W najbliższym czasie – od 22 sierpnia P.H.U. Trans zaczyna modernizację trasy kolejowej Kraków – Krzeszowice, jako podwykonawca hiszpańskiej firmy Vias y Construcciones. Maszyny JCB będą tam pracowały przez najbliższe 2 lata.
„Jesteśmy firmą, która dysponuje nowoczesnym parkiem maszynowym, co nie jest bez znaczenia. Dziś, aby zaistnieć i utrzymać się na rynku, konieczne są ciągłe inwestycje w sprzęt. W naszym przypadku najstarsze maszyny mają 3–5 lat. Dodam, że zawsze kupujemy nowe, nie inwestujemy w używane. Z naszym doświadczeniem i maszynami, nie szukamy zleceń, ale to one nas szukają” – mówi Andrzej Krulikowski.
P.H.U. Trans każdego roku zazwyczaj kupuje 2–3 nowe maszyny JCB. Najczęściej wymienia jedną koparkę kołową i jedną gąsienicową. Jak powiedział Andrzej Krulikowski, ma takie plany również na 2017 rok. Maszyny zamawiane są ze standardowym wyposażeniem (z łyżkami podsiębiernymi i skarpowymi). Przedsiębiorca dba, aby dla wygody operatora miały klimatyzację oraz centralne smarowanie.
„Dlaczego JCB? Maszyn tej marki używam w zasadzie od samego początku swojej działalności. Sprawdziły się. Jestem zadowolony z ich jakości, braku problemów technicznych i oczywiście dobrej ceny – w porównaniu do innych ofert. Ze względu na to, że jestem długoletnim klientem firmy Interhandler mam dość duże upusty na zakup maszyn i korzystne oprocentowanie leasingowe. Także, jeżeli chodzi o serwis, działa on sprawnie. Przede wszystkim zaletą jest tu bardzo dobry kontakt i szybki odzew” – podsumowuje Andrzej Krulikowski. AK
Źródło: Forum Budowlane, nr 8 (243) 2016
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |