Opony premium dla żurawi samojezdnych
Rozmowa z Arkadiuszem Przydatkiem, dyrektorem Działu Opon Przemysłowych Michelin Polska S.A.
Fot. Michelin Polska
Forum Budowlane: Czy warto poświęcać uwagę oponom do żurawi samojezdnych?
Arkadiusz Przydatek: Ostatnie plany GDDKiA koncentrują się na drogach szybkiego ruchu i obwodnicach miast, a te z kolei jak wiadomo wymagają budowy dużej liczby wiaduktów, mostów, rozjazdów – funkcjonalnych węzłów komunikacyjnych. Mnogość inwestycji infrastrukturalnych spowodowała w Polsce wzrost i odnowienie parku żurawi mobilnych, potrzebujących opon, aby móc się skutecznie i bezpiecznie przemieszczać się z jednego miejsca na drugie. Dźwig przemieszczając się de facto nie pracuje i nie zarabia – więc takie operacje trzeba ograniczyć do minimum.
Opony do tego typu maszyn – służące jedynie do przejechania na miejsce pracy – często są traktowane jako mało ważny element, w porównaniu z innymi systemami. Tymczasem okazuje się, że taka opona odgrywa ważną rolę w produktywności dźwigu, co ma bezpośrednie przełożenie na rentowność inwestycji. Ciekawie wygląda relacja ceny żurawia (nawet używanego) względem kosztu ogumienia zapewniającego jego niezawodną mobilność w każdych warunkach.
FB: Czy opony klasy premium mają tutaj rację bytu?
AP: Takie pytanie zadaje sobie zapewne wielu właścicieli żurawi kołowych. Z przeprowadzonych rozmów z nimi, a także kierowcami/operatorami wiele przemawia za świadomym wyborem.
Decydując się na opony Michelin, w porównaniu z innym podobnymi rozwiązaniami, częstotliwość wymiany jest mniejsza – dokonuje się jej co najmniej 2 razy rzadziej, przykładowo co 8–10, zamiast co 3–4 lata. Ponadto, głębokość bieżnika, jakość zastosowanej mieszanki i przede wszystkim trwały karkas z nowatorskimi opatentowanymi rozwiązanymi gwarantują bezproblemową jazdę przez cały okres eksploatacji.
FB: Michelin nie zapomina również o kwestiach bezpieczeństwa oraz ekologii...
AP: Zgadza się. Przemieszczając się na oponach Michelin kierowca ma panowanie nad pojazdem i pewność, że zatrzyma jak będzie tego wymagała sytuacja na drodze i to niezależnie od tego czy droga będzie sucha czy mokra. Asymetryczny bieżnik, mieszanka gumy, konstrukcja stopki poprawiająca kontakt opon z obręczą to tylko niektóre elementy mające na to wpływ.
Ekologia zaś to „parametr” coraz bardziej zyskujący na znaczeniu. Firma Michelin przewidziała w swojej misji działania na rzecz ochrony środowiska. Opony spod znaku Michelin nie zawierają olei aromatycznych, są produkowane w fabrykach mających certyfikaty ISO 14001, ale przede wszystkim z uwagi na zdecydowanie większą trwałość generują mniej odpadów do utylizacji. Poza tym są przeznaczone do pogłębiania, co jeszcze bardziej wydłuża okres ich eksploatacji.
FB: Co zatem proponuje Michelin firmom używającym żurawi samojezdnych ?
AP: Obecnie na rynku dużych żurawi samojezdnych stosowane są najczęściej cztery rozwiązania techniczne w zależności od zdolności do przenoszenia obciążeń. Michelin ma w swojej ofercie kompletną rozmiarówkę: 385/95R24 X-Crane 170F, 385/95R25 X-Crane+ 170F, 445/95R25 X-Crane+ 174F, 525/80R25 X-Ccrane+ 176F (indeks prędkości F – 80 km/h). Opony te, co podkreślają operatorzy żurawi, dają olbrzymią różnicę w niższym hałasie i braku wibracji. Wiąże się to z jakością i unikatowością karkasu, który jest bardzo elastyczny i zoptymalizowany pod kątem użytkowania na drodze.
FB: Dziękujemy za rozmowę
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz | > Zaloguj się |